Spring til indhold

Sådan får du skabt mere salg i din virksomhed

salgsstrategi

Fælles for de fleste virksomheder er salg. Enten er det et produkt, en ydelse eller lignende, som skal sælges til forskellige kunder. Det er ligeledes også tit på salgsfronten, at mange virksomheder har deres omsætning og indtjening. Dermed er det vigtigt, at man ved, hvordan kunderne tiltrækkes. Her bruges slagsstrategier.

Måske du allerede kender nogle strategier? Læs mere her om forskellige salgsstrategier, og hvordan du får skabt mere salg samt vækst i din virksomhed.

Få professionel rådgivning

Det vigtigste ved opstart og ledelse af et firma er målsætning. Hvor skal din virksomhed være om 2 år? Hvorfor har du valgt at starte virksomheden? Der skal være en vis klarhed og motivation ved opstart af et nyt firma. Dette skal ligeledes vedligeholdes, for at firmaet ikke går konkurs. Uden en målsætning kan det være svært at skabe vækst.Du skal samtidig også have en handlingsplan for, hvordan du opnår dine mål.

Det kan dog nogle gange være svært at finde frem til ens konkrete mål og handlingsplan. Ved Partner Dialog får du professionel rådgivning, der kan sende dig afsted i den rette retning. Her kan du få hjælp til at lægge salgsstrategier, hvor målsætning og handlingsplan indgår. Du kan endda også modtage salgstræning, så du og dine medarbejder er helt klar til at vækste.

Hvad skal du så gøre for at skabe vækst?

sælgere

Skab det rette miljø for medarbejderne

Målsætningen var det første punkt. Når du har et mål, for hvor meget du vil sælge, er det nemmere at nå det. Det er ligeledes også vigtigt at vide, hvor virksomheden er på markedet. Her vil en SWOT-analyse være en stor hjælp. I SWOT kigger man på virksomhedens indre styrker og svagheder samt udefrakommende trusler og muligheder. Det er dermed et godt værktøj til at skabe et overblik over firmaets situation og mulige fremtid.

Når du laver handlingsplanen, er det en god ide at have mange delmål. Det gør hele regnestykket mere overkommeligt. Det er dog også vigtigt at vide, om man har de rette medarbejdere og kompetencer til at opnå målene – her bruges SWOT-analysen. Kig samtidig på organisationsstrukturen og ledelsen. Omsætningen hænger nemlig ikke kun på medarbejderne. Ledelsen skal være dygtig nok til at støtte, motiverer og skabe struktur, så målsætningerne kan opnås.

Analyser og lær markedet at kende

For at kunne agere på et marked er det vigtigt at lære markedet at kende. Er der meget konkurrence indenfor dit felt? Hvem er truslen, og hvem har magten? Her kan der bruges Porters Five Forces, hvor man, ud fra forskellige punkter, kan analysere markedets konkurrencesituation. Når du kender markedet, kan du nemmere tilpasse din salgsstrategi til at være mest mulig optimal. Dermed ved du, hvordan du skal differentiere dig fra konkurrenterne.

Du kan også kigge på Ansoffs vækstmatrice, som er en glimrende vækststrategi. Der er såmænd mange muligheder for at skabe mere salg. Det kan derfor oftest betale sig at få en rådgiver, som kan navigerer din virksomhed sikkert igennem strategierne, så der bliver skabt mere salg og vækst.